Moikka Osnakotien asukas! Täältä asukkaan palvelusivuilta löydät ohjeet ja toimintamallit kaikkiin asumisen tilanteisiin.
Tervetuloa Osnan asukkaaksi! Muuttopäivä on kuukauden 1. arkipäivä, ellei vuokrasopimus astu voimaan kesken kuukauden. Uuden asukkaan tulee ilmoittaa mahdolliset huoneistossa olevat tavallista kulumista suuremmat viat ja puutteet kiinteistöhuoltoon lähettämällä sähköinen huoneiston tarkastuslomake kolmen arkipäivän kuluessa muutosta, jolloin teemme mahdollisen huolto- tai tarkastuskäynnin. Mikäli lomaketta ei lähetetä, katsomme sinun hyväksyneen asunnon kunnon.
Muistathan tehdä muuttoilmoituksen viikon kuluessa muutosta. Ilmoituksen voi tehdä sähköisesti täältä. Uusi osoitteesi tulee päivittää myös esimerkiksi puhelinoperaattorille, internetin palveluntarjoajalle, pankkiin ja kaikille, joilta saat laskuja tai tärkeitä yhteydenottoja. Lisäksi esimerkiksi kirjastoon, sekä sukulaisille ja ystäville on hyvä ilmoittaa osoitteenmuutoksesta.
Huolehdithan jo ennen muuttoa, että asunnossa on sähkösopimus. Muista myös irtisanoa sähkösopimus poismuuttaessasi. Sähkösopimuksen tulee olla voimassa koko vuokrasopimuksen keston ajan.
Joissakin taloyhtiöissä kotivakuutus velvoitetaan ottamaan vuokrasopimuksen ehdoissa. Suosittelemme laajaa kotivakuutusta. Astianpesukoneen asennusta varten tulee ottaa kotivakuutus ja toimittaa kopio vakuutusasiakirjasta isännöitsijälle ennen koneen asentamista.
Nouda avaimet toimistoltamme muuttopäivänä klo 12:00 lähtien. Avaimet luovutetaan vain vuokrasopimuksessa oleville henkilöille tai valtakirjan haltijalle henkilöllisyystodistusta vastaan. Vuokralainen voi valtuuttaa toisen henkilön hakemaan avaimet puolestaan valtakirjalla. Avaimet luovutetaan maksettua vakuutta ja 1. kuukauden vuokraa vastaan.
Asukkaalle luovutettavien avaimien lukumäärä on talokohtainen, yleensä kolme kappaletta. Mikäli avaimia on kadonnut, sarjoitamme aina lukon uudelleen. Vuokralainen maksaa sarjoituksen laskun tai hinnaston mukaan. Säilytä avaimia huolellisesti – vuokralainen vastaa myös vioittuneista avaimista ja kulkulätkistä.
Avaimet on palautettava viimeistään vuokrasopimuksen päättymistä seuraavana arkipäivänä (kuun 1. arkipäivä) klo 12:00 mennessä. Avaimia ei saa jättää asuntoon eikä luovuttaa seuraavalle asukkaalle ilman vuokranantajan suostumusta. Avaimia ei tarvitse olla itse henkilökohtaisesti palauttamassa, mutta luovuta ne vain luotettavalle henkilölle, koska avaimet ovat vastuullasi niin kauan, kunnes ne on merkitty palautetuiksi toimistollamme. Jos avaimet joudutaan noutamaan asunnolta, siitä aiheutuneet kustannukset veloitetaan asukkaalta. Muista palauttaa myös autopaikan avain. Ilmoita isännöitsijälle kadonneista avaimista hyvissä ajoin ennen muuttoa.
(Poikkeuksena Aisakellontie 4-6, 99600 Sodankylä ja Pappilantie 3, 86100 Pyhäjoki, joissa avaimet jätetään pois muuttaessa asuntoon ja seniori- ja palveluasunnot, joissa asuntojen avainhallinta on talon palveluntarjoajalla.)
Toivomme, että viihdyt kodissasi, ja arki sujuu mutkitta. Tässä muutama yleisiin asumisen asioihin liittyvä ohje. Voit aina myös kysyä apua asiakaspalvelustamme, kiinteistöhuollosta tai isännöitsijältä.
Ovanavauspalvelusta vastaa Turvaryhmä päivystys 24 h p. 044 783 1275. Ovenavauspalvelu on maksullinen ja asukkaan on pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä.
Vuokra maksetaan taloyhtiöstä riippuen joko 2. tai 5. päivä. Vuokranmaksutiedot annetaan vuokrasopimusten allekirjoituksen yhteydessä ja samoja maksutietoja (tilinumero, viitenumero) käytetään koko asumisen ajan, ellei tee sisäistä asunnonvaihtoa tai vuokrasumma korotu. Tällöinkin muut maksutiedot pysyvät samana ellei muuta tiedoteta. Mahdollisista vuokrankorotuksista tiedotetaan kaksi kuukautta aiemmin ja päivitetty lasku lähetetään postitse.
Mikäli vuokranmaksu eräpäivästä viivästyy, asukkaan tulisi olla yhteydessä toimistollemme tai asumisohjaajaan. Voimme sopia maksupäivän siirtämisestä tarvittaessa, mutta pysyvää eräpäivän siirtämistä ei voida tehdä. Vuokra on myös aina maksettava kuluvan kuukauden aikana, näin ei pääse syntymään liian suuria vuokrarästejä.
Jos rästiä kuitenkin pääsee syntymään, vuokralaisen tulee olla yhteydessä toimistollemme tai asumisohjaajaan rästin selvittämiseksi. Vuokrarästeistä voidaan tehdä kirjallinen maksusuunnitelma ja näin asuminen voi jatkua. Vuokrarästit ja/tai maksusuunnitelmassa pysymättömyys johtavat vuokrasopimuksen purkamiseen. Määräaikaista vuokrasopimusta ei jatketa, ellei rästivuokrista ole sovittu. Sopimalla pääsemme parhaaseen ratkaisuun.
Kaikissa kohteissamme on autopaikkoja vuokrattavana. Autopaikan vuokrauksesta ilmoitetaan asuntotarjouksen vastaanottamisen yhteydessä. Paikan voi varata myös myöhemmin, ja varaustilanteen voi tarkistaa asiakaspalvelustamme. Minimiveloitus on yksi kuukausi. Taloyhtiön autopaikat (onko katoksessa vai avopaikkoja) sekä vuokran voi tarkistaa taloyhtiökortista ja paikan saa käyttöönsä soittamalla toimistollemme. Kaikki autopaikat ovat lämmitystolpallisia.
Useimmissa taloyhtiöissä on tarjolla vieraspaikkoja lyhempiaikaista pysäköintiä varten. Nuo paikat ovat yleensä neljän tunnin kiekkopaikkoja ja tarkoitettu väliaikaiseen pysäköintiin talon vieraita varten. Voit tiedustella asiakaspalvelustamme mahdollisia vapaita autopaikkoja lyhempiaikaiseen vuokraukseen.
Mikäli tarvitsette autolle invapaikkaa eikä sitä taloyhtiön parkkialueella ole merkattu, ottakaa yhteys kiinteistöhuoltoon niin järjestämme mahdollisuuksien mukaan.
Lämmitystolpasta saatavaa sähköä käytetään vain auton moottorin lämmittämiseen. Virta tulee lämmityspistorasiaan pistorasian kellolaitteen ohjaamana. Useimmissa kohteissa kaapelointi- ja sulakekoko ei mahdollista sisätilalämmittimien käyttöä. Huolehdi siitä, ettei johtoja jää sähkötolpasta roikkumaan, kun auto ei ole lämmityksessä. Kiinteistöhoitajalla on oikeus poistaa tolppaan irralleen jätetty johto. Sähkötolpat on pidettävä aina lukittuina turvallisuuden takia.
Vuokrattua autopaikkaa ei saa luovuttaa muille. Kuorma-auton pitäminen autopaikalla ei ole sallittua. Jos asukkaalla on käytössä kaksi autopaikkaa, hän joutuu luopumaan toisesta, jos taloon tulee muita autopaikan tarvitsijoita. Moottoripyörälle tulee vuokrata oma autopaikka.
Talosauna- ja pesutupavuoro varataan pääsääntöisesti sähköisellä ajanvarauskalenterilla, joka löytyy sivustolta www.kodinportaali.fi. Sähköistä ajanvaruskalenteria käytetään seuraavissa osoitteissa; Sorvarintie 10, Siipikuja 5, Pesätie 8, Kurkelantie 10, Sellukatu 10, Mesaanitie 1 ja 2, Kodinportaalin käyttö tulee laajentumaan jokaiseen kohteeseen. Tunnukset varauskalenterin käyttöön saa toimistoltamme vuokrasopimusten allekirjoituksen yhteydessä. Mikäli tunnukset ovat unohtuneet/kadonneet, uudet saa asiakaspalvelustamme. Niissä kohteissa, joissa Kodinportaali on käytössä, ilmoitellaan myös taloyhtiötä koskevia tiedotteita sähköisesti.
Pesutuvan käyttöohjeet:
Asuntoihimme kuuluu maksuton DNA:n talonetti (yleensä perusnopeus 10M.) Laajakaistan saa käyttöönsä tilaamalla sen ilmaiseksi DNA:n nettisivujen kautta tai ottamalla yhteyttä DNA:n asiakaspalveluun p. 044 144 044. Numerosta saat apua myös mahdollisissa ongelmatilanteissa. Taloyhtiölaajakaistaan on saatavilla lisänopeusluokkia lisämaksusta DNA:lle.
Laajakaistaa varten tarvitset päätelaitteen (kaapeli(tv)-modeemi) seuraavissa osoitteissa: Pyrytie 5, 90630 Oulu, Repolaisentie 5, 90250 Oulu, Paalikatu 5 ja 9, 90520 Oulu, Sellukatu 10, 90520 Oulu ja Siipikuja 5, 90420 Oulu.
Seuraavissa kohteissa riittää verkkokaapeli:
Mesaanitie 1 ja 2, 90510 Oulu, Kurkelantie 10 B, 90230 Oulu, Kangasrouskuntie 2, 90650 Oulu, Hiekkakuopantie 40, 90440 Kempele, Kotimetsäntie 1, 90420 Oulu, Pesätie 8, 90420 Oulu, Sorvarintie 10, 90530 Oulu, Palokukantie 1, 90540 Oulu ja Tähtimötie 1, 90580 Oulu, Otsonkuja 2, 90250 Oulu, Kauppalinnankatu 1, 90570 Oulu, Saunamajurintie 12, 90630 Oulu ja Siirtolantie 6 C, 90530 Oulu.
Seuraavissa Oulun Villa Metsolan taloyhtiöissä tarvitaan kaapeli(tv)-modeemi: Hukkasenkuja 3, 90250 Oulu, Tepontie 13, 90420 Oulu, Kirkkotie 3 B ja C, 90440 Kempele, Ollakantie 3 B, 90440 Kempele, Mäkelininkatu 37, 90100 Oulu ja Mäkituvantie 1, 90650 Oulu.
Huomioithan, että asunnon sähkökaapin jakamosta on verkkokaapeli kytketty oikeaan huoneeseen nettiyhteyttä muodostettaessa.
Talonetti ei toistaiseksi ole saatavilla kohteissa Ketotie 6, Akanatie 1 ja 3, 90940 Jääli, Aisakellontie 4-6, 99600 Sodankylä tai Pappilantie 3, 86100 Pyhäjoki.
Asukasolohuoneet ovat päihteettömiä asukkaiden kohtaamispaikkoja. Ei ole väliä kuka olet tai mistä tulet, välitön ilmapiiri toivottaa sinut tervetulleeksi kahvittelemaan, pelailemaan tai osallistumaan tiloissa järjestettäviin aktiviteetteihin sellaisena kuin olet.
Asukasolohuoneet ovat myös kaikkien asukkaiden varattavissa. Voit varata tilan omaan käyttöösi ottamalla yhteyttä toimistoon tai asukastoiminnan ohjaajaan. Tilat ovat päihteettömiä ja niissä saa oleskella klo 22 asti. Tilan käyttäjä vastaa tilan kunnosta ja siivouksesta.
Asukastoiminta ilmoittaa tapahtumistaan talon ilmoitustauluilla. Parhaiten asukastoiminnan mukana pysyt liittymällä asukastoiminnan Facebook-ryhmään.
Talojen kiinteistönhoidosta vastaa Oulun seudun Kiinteistöpalvelut Oy. Kiinteistöhuolto huolehtii talojen ja piha-alueiden kunnosta ja siisteydestä. Kiinteistöhuollolle toimitetaan huoneistontarkastuslomake ja kaikki vikailmoitukset tehdään aina suoraan kiinteistöhuoltoon. Ilmoita huollolle vikailmoituksella myös, jos taloyhtiön pihalla, rappukäytävissä, yleisissä tiloissa ym. on huollettavaa. Huolto tekee myös asuntojen muuttotarkastukset.
Kiinteistöhuollon päivystysnumero 24/7: 050 342 6366
Sähköposti: kiinteistohuolto@osna.fi
Huollosta voi kysyä myös mm. seuraavia palveluita:
Sodankylän Aisakellon (Aisakellontie 4-6, 99600 Sodankylä) kiinteistöhuollon yhteystiedot:
Taloyhtiön kiinteistöhuolto on Alltime Kiinteistöpalvelut Oy, Unarintie 13, 99600 Sodankylä. Sähköposti sodankyla(at)alltime.fi, toimiston puhelinnumero 010 583 3000. Asunnon avaimet noudetaan Alltimelta henkilöllisyystodistusta vastaan, kun tarvittavat maksut on suoritettu.
Poismuuttajalle: Asunto siivotaan siivousohjeidemme mukaisesti. Kaikki asunnon ja autopaikkojen avaimet jätetään asuntoon poismuuttopäivänä klo 12:00 mennessä.
Pyhäjoen Pappilantie 3:n kiinteistöhuollon yhteystiedot:
Taloyhtiön kiinteistöhuollosta vastaa Raahen Talonhoito Oy, http://www.talonhoito.fi/, sähköposti talkkarit(a)talonhoito.fi, toimiston puhelinnumero 08-2231777 ja 24/7 päivystysnumero 0400-587235. Asunnon avaimet luovutetaan asunnolla kiinteistöhuollon toimesta henkilöllisyystodistusta vastaan, kun tarvittavat maksut on suoritettu.
Poismuuttajalle: Asunto siivotaan siivousohjeidemme mukaisesti. Kaikki asunnon ja autopaikkojen avaimet jätetään asuntoon poismuuttopäivänä klo 12:00 mennessä.
Asunnon vuokrasopimus täytyy irtisanoa kirjallisesti toimistolla tai sähköisellä irtisanomislomakkeella, johon on saatava vastaanottoviesti vuokranantajalta. Mikäli irtisanomisilmoitus lähetetään postitse, tulee lähettäjän huolehtia, että se on tullut perille. Irtisanomisilmoitus on voimassa vasta, kun vuokranantaja on sen vahvistanut.
Vuokralaiselle irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Irtisanomisaika lasketaan irtisanomiskuukauden viimeisestä päivästä. Esimerkiksi, jos asukas haluaa muuttaa uuteen asuntoon 1.3. alkaen, on irtisanomisilmoitus vanhasta asunnosta tehtävä vuokranantajalle viimeistään 31.1. Poismuuttopäivä on vuokrasuhteen päättymistä seuraava arkipäivä.
Vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa uudelleen vuokraamista varten. Pääsääntöisesti asukas näyttää asuntoa itselleen sopivana aikana. Jotta asunnon näytöstä voidaan sopia, vuokralaisen tulee huolehtia, että vuokranantaja voi ottaa häneen yhteyttä. Myös toimisto voi näyttää asuntoa, jos niin sovitaan.
Ennen vakuusmaksun palauttamista käymme tarkastamassa asunnon kunnon. Vakuusmaksusta ei voi kuitata viimeisen kuun vuokraa. Vakuusmaksu palautetaan 2-3 viikon kuluttua sopimuksen päättymispäivästä ellei siitä tarvitse tehdä pidätyksiä, jotka viivästyttävät käsittelyä. Muista jättää pankkiyhteytesi vakuusmaksun palauttamista varten.
Vuokralaisen on siivottava asuntonsa muutettuaan sieltä pois. Myös huoneiston varasto on tyhjennettävä ja siistittävä. Jos asunto on siivoamatta tai siivouksessa on puutteita, siivouskustannukset pidätetään vakuusmaksusta. Kiinteistöhuolto tekee asunnon lopputarkastuksen poismuuttopäivänä. Jos vuokranantajalla on huomautettavaa asunnon kunnosta, pidätetään korjauskustannukset vakuusmaksusta.
Asuntoon tai varastoon ei saa jättää omia tavaroita. Ongelmajätteet, vanhat kodinkoneet/elektroniikka ja huonekalut tulee toimittaa suoraan kierrätyspisteisiin – niitä ei saa jättää jätekatoksiin tai kiinteistön tiloihin. Asuntoon tai jätepisteeseen kuulumattomien tavaroiden poisviennistä laskutetaan kiinteistöhuollon laskun mukaan.
Huollon kanssa voi sopia kaatopaikalle menevien roskien viennistä maksusta. Kaatopaikkakuorman vienti:
Sovi kiinteistöhuollon kanssa, p. 050 342 6366 tai kiinteistohuolto@osna.fi
Erilaisten vikojen korjausten kustannusten maksajasta saattaa olla epätietoisuutta. Kiinteistön ulko- ja sisäpuoliset korjaustyöt kuuluvat yleensä vuokranantajalle. Huoneistokohtaisissa korjauksissa sovelletaan aiheuttamisperiaatetta, jolloin luonnollisen kulumisen ja normaalin asumisen piiriin kuulumattomien vaurioiden korjauskustannukset peritään asukkaalta.
Asukas on velvollinen ilmoittamaan asunnossaan ilmenevästä viasta isännöitsijälle tai kiinteistöhuoltoon.
Kustannusvastuu kuuluu; A: asukkaalle, V: vuokranantajalle, V/A: tapauskohtainen. Huomioitava kuitenkin on, että vain lihavoidulla merkityt korjaukset asukas saa tehdä itse. Muista on aina neuvoteltava vuokranantajan kanssa. Asennuksia ja korjauksia, joista aiheutuu asunnolle muutoksia (kuten tapetointi, kiinteiden kalusteiden asennus tai päällystäminen ym.) ei lähtökohtaisesta saa suorittaa. Maalauksista tulee neuvotella isännöitsijän kanssa. Epäselvissä tapauksissa ota yhteyttä isännöintiin (Suvi Maijala, suvi.maijala(a)osna.fi, p. 044-511 7888).
Yleisimmät korjaustarpeet
Kustannusvastuu (maksaminen) kuuluu;
A: asukkaalle, V: vuokranantajalle, V/A: tapauskohtainen. Huomioitava kuitenkin on, että vain lihavoidulla merkityt korjaukset asukas saa tehdä itse. Muista korjauksista on aina neuvoteltava vuokranantajan kanssa.
IKKUNAT
– ikkunapuitteiden korjaus V
– ikkunoiden ulko-, tai sisälasin vaihto V/A
– ikkunoiden tiivistys V/A
– aukipitolaitteet ja helat A
OVET
– huoneiston ulko- tai parvekkeenoven korjaus V
– sisäovien rakennevian korjaus V
KEITTIÖN KALUSTEET
– keittiökalusteiden kunnostaminen V
– taloyhtiön jääkaapin / pakastimen korjaus V
– kuivausritilöiden vaihto V
PINTAREMONTIT
– ulkoseinän korjaus ja parveke V
– peilit A
– sisämaalaukset ja tapetoinnit A
– lattiapäällysteiden vaihto A
– muu vastaava A
VESI- JA VIEMÄRILAITTEET
– pesualtaan tulpat A
– suihkuletkun ja -verhon vaihtaminen A
– lavuaarin allaskaapin asennus A
– pesukoneliitännät A
– lattiakaivojen puhdistus A
– WC-istuimen kansien vaihto A
– WC:n vesilaitteiden korjaukset V
– putkistovuodot ja viemäritukokset V/A
– vesihanojen korjaus ja uusiminen V
SÄHKÖLAITTEET
– kiuaskivet A
– palovaroittimet V
– palovaroittimen paristonvaihdot A
– jääkaapin ja uunin lampun vaihto A
– valaisimet, lasikuvut ja lamput A
– valokatkaisijat, katto – ja muut pistorasiat V
– lieden levyn uusiminen V/A
– lisäpistorasiat A
– antenniliitosjohdot A
Jos huoneisto on siivottu huonosti tai siivoamaton, siivouskulut pidätetään vakuudesta (siivoushyvitys tai vuokranantajan kanssa ennalta sovitusti siivousliikkeen laskun mukaan).
Lomakkeet ja hakemukset muuttamiseen ja asumiseen liittyen.
Ikärajattomiin asuntoihin pääset hakemaan tästä.
Huomaathan, että emme voi käsitellä asuntohakemusta ilman sen liitteitä. Jos et lähettänyt liitteitä hakemuksen yhteydessä, lähetä ne tästä.
Nuorisoasuntoja haetaan NAL:in sivuilta. Täytä hakemus ja ota ensimmäinen askel hyvään asumiseen Osnakodeilla.
Toimitathan tarkastuslomakkeen tarvittaessa 1-3 arkipäivän kuluessa sisäänmuutosta.
Ilmoita mahdollisista vioista asunnossasi tai taloyhtiösi alueella.
Toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus päättyy irtisanomisen perusteella irtisanomisajan kuluttua.
Kysy lisätietoa tai anna palautetta tuetun asumisen palvelusta.